وبلاگ شخصی آتنا غفاری

کال سنتر فروش بلیط هواپیما

وبلاگ شخصی آتنا غفاری

کال سنتر فروش بلیط هواپیما

۶ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

چند توصیه برای لذت بردن از سفر

سفرهای خارجی همیشه از ایده آل های سفر کردن برای گردشگرانی است که به دنبال سوژه های ناب و کشف مکان های جدید هستند. اگر همراه با خرید بلیط یا تور، درست سفر کردن را هم خوب بلد باشیم، به خصوص در کشورهای خارجی؛ نه تنها از سفر خود لذت بیشتری می بریم، بلکه به عنوان یک گردشگر خارجی که بیانگر فرهنگ مردم کشورمان هستیم، در بین مردم محلی، عزیز می شویم و طبعاً بیشتر به ما خوش می گذرد. در این مطلب توصیه هایی جذاب داریم که با رعایت آنها بیشتر از سفرتان لذت می برید. برای مشاهده منبع این مقاله نیز می توانید اینجا کلیک کنید.

به کشوری سفر کنید که دوست دارید

گاهی کشوری را به خاطر شهرت اسم یا اروپایی بودنش، انتخاب می کنید ولی وقتی وارد آنجا می شوید می بینید که با علایق و روحیات شما سازگاری ندارد. توصیه می کنیم قبل از اینکه تصمیم به سفر بگیرید با دقت راجع به کشور مورد نظر اطلاعات کسب کنید؛ مثلا اگر بیشتر به آثار باستانی و تاریخی علاقه دارید، چین یا ایتالیا، بهتر از کشورهایی است بخاطر جاذبه های مصنوعی اش، مشهور است. در رابطه با انتخاب کشور مناسب برای سفر، معیارهای متفاوتی اعم از امنیت، هزینه ها، مکان های توریستی، آداب و رسوب و... وجود دارد که می توانید با توجه به آن ها لذت بخش ترین سفر خارجی خود را تجربه کنید.

اینم بخون: چطور صندلی پرواز را انتخاب کنیم؟

تنها سفر کردن بهتر از یک همسفر نامناسب است

شاید وقتی تصمیم به سفر میگیرد، برایتان مهم نباشد که با چه کسی سفر می کنید؛ اما با گذر زمان و در طول سفر اهمیت این موضوع بیشتر خودش را نشان می دهد. گاهی پیش می آید با کسی به مسافرت رفته اید که با یک رفتار غیر عادی در موژه یا پارک، شما را شرمنده می کند، یا چنان روحیات و سلیقه های مسافرتی شما با هم در تضا است که احساس می کنید نمی توانید به هر جایی که دلتان می خواهد بروید و یا مجبور شوید به جایی که دلتان نمی خواهد بروید. یک همسفر خوب باعث می شود حتی اگر به مکان های معروف توریستی نروید و یا نخواهید سفر پر خرجی داشته باشید، با کمترین امکانات و هزینه، خیلی به شما خوش بگذرد، پس در انتخاب همسفر خود دقت کنید.

به آداب و رسوم مردم محلی احترام بگذارید

برخی کشورها هستند که اصلاً به خاطر فرهنگ و آداب و رسوم و خاصی که دارند، معروف هستند؛ مثل کشور هند که در گوشه کنار آن پر از معبد و پرستشگاه های مختلف است. توجه داشته باشید که در هر کشوری که پا می گذارید به عقاید و رسوم آنجا احترام بگذارید و سعی کنید به جای چانه زدن با مردم محلی راجع به عقاید و آیین شان، از سفر خود لذت ببرید.

برای بازدید و گردش های خود برنامه ریزی کنید

سفرهای خارجی جاذبه های زیادی برای شما خواهد داشت. به هرحال وقتی بلیط هواپیما می خرید و وارد کشوری می شوید که تابحال هیچ یک از آثار تاریخی و طبیعت های آنجا را ندیده اید، باید انتظار اتفاقات هیجان انگیز را هم داشته باشید. اگر خرید تور به سفر می روید، لیدر برای شما برنامه ریزی می کند و شما را با جاذبه های گردشگری آنجا آشنا می کند؛ ولی اگر می خواهید خودتان بلیط هواپیما و هتل به صورت مستقل به سفر بروید و یک سفر هیجان انگیز را کشف کنید، توصیه می کنیم با اطلاعات کافی راجع به مکان های توریستی و گردشگری به سفر بروید و برای بازدید از همه ی مکان ها برنامه ریزی کنید تا موقع برگشت دلتان نسوزند که وقت نشد به فلان جا بروید.

 جملات کاربردی را به زبان مردم محلی یاد بگیرید

درست است که زبان انگلیسی یک زبان رایج در میان کشورها است؛ اما آنچه شما را با مردم محلی کشورهای خارجی صمیمی می کند، صحبت کردن به زبان محلی مردم آنجا است که نشان می دهد شما آن ها و کشورشان را دوست دارید. علاوه براین چند عبارت رایجی که در سفر لازم است یاد بگیرید؛ مثل احوال پرسی کردن، درخواست راهنمایی، قیمت فلان چیز چند است؟ و ... به شما کمک می کند تا بتوانید حداقل نیازهای خود را در برآورده کنید.

بدون اجازه عکس نگیرید

عکاسی و سلفی کردن، به خصوص با مردم محلی و یا مکان های گردشگری، پای ثابت سفرهای خارجی است که نمی شود از آن گذشت؛ اما حواستان باشد که شاید بعضی ها دوست نداشته باشند از آن ها عکس بگیرید. اگر به عکاسی کردن علاقه دارید سعی کنید از کسی بدون اجازه عکس نگیرید.

و اما نکته آخر که خیلی از مسافرا اونو فراموش می کنن، اینه که سعی کن از لحظه لحظه سفرت لذت ببری. سفر باید باعث رشد و آگاهی تو نسبت به دنیایی که درش زندگی می کنه بشه. اگر میخوای هر لحظه اش رو به عکس سلفی گرفتن و درست کردن ولاگ بگذرونی، بازی رو باختی. همه دنیای مجازی و حقیقی که باهاش درگیر هستی رو در شهر مقصدت جا بذار و راهی سفر شو. امیدوارم بهتون خوش بگذرهJ

  • آتنا غفاری ایزه
  • ۰
  • ۰

یکی از مهمترین چیزهایی که میشه گفت همه ی مسافرها موقع خرید بلیط هواپیما بهش توجه می کنن، انتخاب پرواز ارزان تر هست! من نمی خوام بهتون بگم که پرواز هایی که بلیط ارزون تری دارن حتما یه مشکلی دارن؛ اما یه چیزی که واقعا نیاز به توجه کردن داره اینه که حواسمون رو جمع کنیم  که برای کمتر هزینه کردن خودمون رو درگیر هزینه های اضافه تر نکنیم؛ انتخاب پرواز مناسب نیاز به دقت و رعایت نکاتی داره که من می خوام تو این مطلب شما رو باهاشون آشنا کنم.

پرواز خارجی

5 نکته ی مهم که برای انتخاب پرواز خارجی باید در نظر بگیرین:

زمان رسیدن به مقصد خیلی مهمه

موقع رزرو بلیط هواپیما، یکی از مهمترین چیزهایی که باید بهش توجه کنین، اینه که پرواز مورد نظرتون چه ساعتی به مقصد می رسه! اگه زمان رسیدنتون به کشور مقصد؛ آخر شب باشه، اون پرواز انتخاب مناسبی نیست! چون شما عملاً یک روز از سفرتون رو از دست میدین و مجبورین فقط برای یه شب خوابیدن هزینه ی هتل پرداخت کنین؛ در صورتی که اگه صبح به مقصد برسین روز اول سفرتون رو از دست ندادین؛ می تونین به هتل تون برین استراحت کنین و خودتون رو برای گردش و تفریح بعد از ظهر آماده کنین و شب دوباره برای استراحت به هتل برگردین.

به جای پرواز های طولانی مدت پرواز های با توقف رو انتخاب کنین

پرواز های طولانی مدت و بدون توقف ممکنه شما رو زودتر به مقصد برسونن ولی قطعا می تونن باعث کلافه شدنتون در طول مسیر بشن! این خستگی راه می تونه باعث بشه که روز اول سفرتون رو با یه عالمه خستگی بگذرونین. پرواز های غیر مستقیم که در مسیر شون حداقل یه توقف دارن، با اینکه معمولا قیمت بیش تری نسبت به پرواز های مستقیم دارن؛ بسته به مدت توقفشون تو یه کشور دیگه بهتون این امکان رو میدن که یه شهر دیگه رو هم ببینین، البته در صورتی که برای ورود به اون کشور نیازی به ویزا نداشته باشین!!

این مقاله رو هم بخون: بلیط هواپیما تخفیف دار را چطوری می توانیم پیدا کنیم؟

انتخاب ایرلاین مناسب

حتما تا به حال در سایت های خرید بلیط دیدین که برای پرواز های خارجی هم  ایرلاین های ایرانی و هم ایرلاین های خارجی رو بهتون پیشنهاد میدن! این ایرلاین ها از نظر قیمت برای یه سری از مسیر ها تفاوت چندانی با هم ندارن، ولی ممکنه بین ایرلاین های داخلی در یک سری از مسیرها، بتونین بلیط هواپیما ارزون تری پیدا کنین. مثلا در مسیر ترکیه، پروازهای ماهان نسبت به ترکیش ارزون تر و قیمت مناسب تر هستند. از لحاظ خدمات و امکانات هم میشه گفت ایرلاین های خارجی امکانات و پذیرایی نسبتا بهتری به مسافرها ارائه میدن. در ضمن گاهی اوقات ایرلاین های داخلی و خارجی در بازه های زمانی خاصی برای یک سری از مسیر هاشون تخفیف های ویژه ای در نظر می گیرن؛ استفاده از این موقعیت ها هم می تونه حسابی تو کاهش هزینه های خرید بلیط کمکتون کنه!

نکات مهم در پروازهای خارجی

 

بهترین زمان رو برای خرید بلیط هواپیما انتخاب کنین

اگه برنامه ی سفرتون مشخصه و می دونین که چه زمانی می خواین سفرتون رو شروع کنین بهترین کار اینه که چند ماه قبل از سفر پرواز رو رزرو کنین! بلیط های سیستمی به دلیل اینکه بلیط های برنامه ریزی شده ای هستن، بهتون این امکان رو میدن که چند ماه قبل از سفر بتونین برای تاریخ مورد نظرتون پرواز مناسبی انتخاب کنین و هرچی سریع تر بلیط هواپیما  رو بخرین، می تونین از کلاس نرخی ارزون تری صندلی تون رو رزرو کنین

فاصله ی فرودگاه تا محل اقامت تون رو چک کنین

انتخاب فرودگاه هم یکی از اون نکته هایی هست که اکثر مسافرها موقع خرید بلیط هواپیما، بهش توجه ای نمی کنن. شاید اصلا دلیل ارزون بودن بلیط هواپیما، پرواز به فرودگاه پَرت و دور از شهر باشه. اینطوری قطعا پولی رو که برای خرید بلیط ارزون تر صرفه جویی کرده بودین ، باید برای رسیدن به هتل و محل اقامت تون هزینه کنین.

امیدوارم اطلاعات این مطلب به دردتون خورده باشه. اگر مفید بود لطفا برای دوستان و آشنایانتون هم بفرستید.

این مقاله رو هم بخون: چطور صندلی پرواز را انتخاب کنیم؟

  • آتنا غفاری ایزه
  • ۰
  • ۰

بلیط هواپیما تخفیف دار را چطوری می توانیم پیدا کنیم؟

این سوال هم یکی از رایج ترین سوالاتی هست که همیشه دوستان و آشنایان از من میپرسند. تخفیف های بلیط هواپیما اکثرا از طرف شرکت های چارترکننده ارائه میشه و معمولا من خیلی کم مشاهده کردم که ایرلاین ها هم برای بلیط مستقیم تخفیف ارائه بدن. اما با این وجود تحت شرایط خاصی می تونید بلیط رو با تخفیف خریداری کنید که تا آخر مقاله من توضیح دادم.

کد تخفیف بلیط هواپیما از کجا پیدا کنیم؟

تقریبا یک سالی هست که بحث کد تخفیف رو زیاد میشنوم. داخل تلگرام، اینستاگرام و ... پر شده از کدهای جشنواره های مختلف با کدهای تخفیف مختلف. بازار گردشگری و خرید بلیط هواپیما هم از این داستان مستثنی نبوده. معمولا اکثر وب سایت های خرید اینترنتی بلیط هواپیما، در اولین خرید به مسافر کد تخفیف میدن. مثلا من حدودا 3 ماهه پیش از سایت رسپینا بلیط خریداری کردم و یک کد تخفیف بهم داد (مبلغ شو دقیقا خاطرم نیست). اسنپ هم از اونجائی که من همیشه مشتری پر و پا قرصش در سفرهای بین شهری بودم، برای سفرهای هوایی بیرون شهری هم بهم کد تخفیف خرید بلیط هواپیما داده. یکی از دوستانم هم که از سایت فلای تودی زیاد خرید انجام میداد، کد تخفیف بلیط هواپیما ازشون دریافت کرده بود. بنابراین با خرید اینترنتی بلیط از طرف اکثر سایت های برند، می تونید کد تخفیف رو براحتی دریافت کنید.

چه مسافرانی شامل تخفیف بلیط هواپیما می شوند؟

جدا از کدهای تخفیف که شامل تمامی مسافران میشه، بعضی از مسافران هستند که بنا به دلایل خاصی می تونن بلیط هواپیما رو حتی در بعضی موارد تا 80 درصد ارزان تر خریداری کنند که این مسافران عبارتند از:

خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران

اگر شما هم شامل جزئی از خانواده شهدا هستید و یا اینکه جانباز یا ایثارگر می باشید، می تونید بلیط هواپیما تا ۸۰ درصد تخفیف خریداری کنید. البته میزان تخفیف بستگی به شرایط و تصمیم ایرلاین متغیر خواهد بود. برای این کار کافیه به همراه مدارک کامل (کارت شناسایی و کارت ایثارگری) به دفتر مرکزی شرکت های هواپیمایی مراجعه کنید. در حال حاضر 3 ایرلاین ماهان، ایران ایر و آسمان این تخفیف رو به مسافران ارائه میدن. آدرس دفتر هم بصورت زیر هست:

هواپیمایی ماهان: تهران، بزرگراه جناح ، خیابان آزادگان (روبروی مترو صادقیه) ، شماره 21 ، برج ماهان

هواپیمایی آسمان: تهران ، کیلومتر ۲ جاده مخصوص کرج ، هواپیمایی آسمان

هواپیمایی ایران ایر: تهران، بلوار فرودگاه، ادارات مرکزی هما

کودکان و نوزادان

این دسته از مسافران هم شامل تخفیف بلیط هواپیما خواهند بود. منظور از کودکان، مسافران 2 تا 12 سال و نوزادان زیر 2 سال خواهند بود. برای نوزدان که مشخصا صندلی اضافه ای اشغال نمی کنند و پذیرایی و خدمات پرواز هم شامل حال اون ها نمیشه، بلیط معادل 10 درصد بلیط بزرگسال محاسبه میشه. در مورد کودکان هم 2 حالت پیش میاد:

- اگر بلیط چارتر باشه که تخفیف ندارند و بلیط اونا با بلیط بزرگسال قیمت یکسانی دارد.

- اگر بلیط سیستمی باشه، نرخ child معمولا تا 80 درصد هم تخفیف داره. میزان دقیق تخفیف برای هر ایرلاین متفاوت هست.

پرستاران و کادر درمان

طرح جدیدی که از بعد از شیوع کرونا شروع شده، تخفیف بلیط هواپیما برای پرستاران و کادر درمان هست. هواپیمایی وارش هم مسئولیت اجرای این طرح رو بر عهده داره و طی اون به پرستاران، 20 درصد تخفیف ارائه میده. برای این منظور هم می بایست با کارت شناسایی معتبر نظام پرستاری به نمایندگی مرکزی فروش این ایرلاین مراجعه کنید. البته این طرح یک بازه زمانی بخصوص اجرا شد و الان دقیقا نمی دونم هنوز هم اجرا میشه یا خیر.

تخفیف های عجیب و غریب بلیط های هواپیما چارتری

در این 13 سال که من به عنوان کارمند فروش بلیط هواپیما در شرکت های مختلف مشغول بکار بودم، اتفاقات عجیب و غریب زیادی رو مشاهده کردم. تخفیف های لحظه آخری شرکت های چارترکننده هم از همین دست اتفاقات هست که منو بعضا دچار بحران معنا میکرد 😊

عجیب ترین اون مربوط به تابستان 98 میشد که بلیط های چارتر کیش 18 مرداد از طرف یکی از شرکت های چارترکننده با 70 درصد تخفیف استثنایی ارائه شد. یکی دیگر از شرکت های چارترکننده رقیب، در پی این اقدام بلیط های همین مسیر و همین تاریخ رو از ایرلاین دیگری با 85 درصد تخفیف ارائه داد. شرکت چارترکننده اول هم برای اینکه امتیاز بازی رو از دست نده طی یک اقدام جنجالی و کاملا باورنکردی بلیط ظرفیت باقی مونده رو بصورت راایگااان!!!!! بفروش رسوند. به همین خاطر هم من همیشه به همه توصیه کردم بازه های زمانی خلوت سال، قیمت بلیت های چارتر رو حتما زیرنظر بگیرند.

جمع بندی

تخفیف ها و شرایطی که برای رزرو بلیط های ارزان ارائه میشه ممکنه در طی زمان دست خوش تغییر شود. به همین دلیل توصیه می کنم اگر قصد مراجعه حضوری به هر کدوم از دفاتر ایرلاین های نامبرده شده رو دارید، حتما قبلش تماس بگیرید و در موردش سوال بپرسید. امیدوارم اطلاعاتی که داخل این مقاله گفتم به دردتون خورده باشه.

مقاله بعدی: بلیط چارتر بخریم بهتره یا سیستمی؟

  • آتنا غفاری ایزه
  • ۰
  • ۰

چطور صندلی پرواز را انتخاب کنیم؟

یک سوال پرتکراری که اکثر مسافران موقع رزرو بلیط، چه زمانی که تلفنی بلیط رزرو می کنند و چه زمانی که حضورا به آژانس ها مراجعه می کنند، اینه که چطوری می تونن همراه با خرید بلیط، صندلی شون رو هم انتخاب کنن؟ بعضی از مسافران که سالمند هستن یا بیماری های خاصی دارند تمایل دارند صندلی شون به سرویس بهداشتی نزدیک باشه یا اینکه بعضی دیگه از مسافران از جمله خود من حتما میخوان کنار پنجره بشینن. با من تا آخر مطلب همراه باشید تا بهتون بگم یک ترفند استثنایی برای انتخاب صندلی پرواز رو یاد بدم. برای مشاهده منبع سایت هم می تونید اینجا کلیک کنید.

آیا می توان صندلی پرواز را انتخاب کرد؟

پاسخ این سوال هم خیر است و هم بله. این امکان در سفرهای هوایی وجود ندارد مگر در چندین شرایط خاص و استثنا. حالا ممکنه شما شرایطی داشته باشین که میبایست صندلی تون رو تغییر بدین. اگر به این حالت برخوردید، تکلیف چیست؟

1- مشورت گرفتن از مهماندار هواپیما

بهترین کاری که در این حالت توصیه میشه اینه که از مهماندار هواپیما درخواست کنید کمک تون کنه. در این شرایط چند حالت پیش میاد: کابین هواپیما در قسمت دلخواه شما صندلی خالی داره و اگر شما شرایط فورس داشته باشید، مهماندارها در اکثر مواقع با شما همکاری می کنند تا صندلی تون رو تغییر بدین. مثلا خود من در یکی از سفرهای خودم کنار یک خانم باردار نشسته بودم. ایشون چون میخواستن به سرویس بهداشتی نزدیک باشن و در این قسمت از کابین هم صندلی خالی وجود داشت، مهماندار با ایشون خیلی راحت همکاری کرد وصندلی شون رو تغییر داد. البته این شرایط در صورتی هست که شما واقعا شرایط فورس داشته باشید. در غیراینصورت درخواست شما با احترام رد خواهد شد.

2- عوض کردن صندلی با بقیه مسافران

این حالت خیلی توصیه شده نیست و احتمال اینکه درخواست شما رد بشه هم خیلی زیاده. اما با این حال، درخواست بعضی از مسافران سالمند قابل رد شدن نیست. یعنی گاهی پیش میاد خانمی به خاطر کهولت سن و پا دردی که دارند از مسافر کناری شون درخواست می کنند صندلی ها رو باهم تغییر بدن. من خودم توصیه می کنم در این شرایط اول با یکی از مهمانداران صحبت کنین تا ایشون به جای شما از مسافر دیگر برای تعویض صندلی کمک بگیرن.

چکار کنیم در هواپیما کنار پنجره بنشینیم؟

این قسمت دقیقا همون طرفندی هست که ابتدای مقاله قولش رو دادم. معمولا کسی این کد تقلب رو به شما نمیرسونه اما یک راه حل برای انتخاب صندلی هواپیما وجود داره. شرکت هواپیمایی سپهران تنها ایرلاینی هست که این امکان رو به مسافر میده. برای این کار کافیه وارد وب سایت رسمی ایرلاین سپهران به نشانی هواپیمایی سپهران | رزرو اینترنتی بلیط هواپیما (flysepehran.ir) بشین و مراحل زیر رو گام به گام طی کنید:

از کادر جست و جو، مبدا، مقصد، تاریخ رفت و تعداد و سن هر مسافر رو وارد کنید.

جدول بلیط های سایت که براتون به نمایش دراومد، گزینه دلخواه تون رو انتخاب کنید.

در صفحه بعد و قسمت پایین صفحه، به شما صندلی های خالی نمایش داده میشه و می تونین گزینه دلخواه تون رو انتخاب کنین. حتی صندلی هایی که قبلا خریداری شده هم نمایش داده میشه.

* دقت کنین که انتخاب صندلی با هزینه بیشتر برای شما همراه خواهد بود. اینکه صندلی کجا و داخل کدوم کابین باشه روی هزینه اش تاثیر داره ولی معمولا از 5 هزار تومان تا 35 هزار تومان متغیر هست.

انتخاب صندلی هواپیما

چند تا توصیه کاربردی برای انتخاب صندلی هواپیما

1- صندلی هایی که به قسمت درب های اضطراری هواپیما نزدیک هستند معمولا بهترین صندلی ها شناخته میشن. چون خدائی نکرده اگر مشکلی پیش میاد، می تونین سریع بیرون بپرین و خودتون رو نجات بدین. البته این مشکل رو دارند که دقیقا کنار بال هواپیما هستند و صدای موتور هم اونجا بیشتر هست.

2- توصیه هایی که در این مطلب بررسی شد برای پروازهای داخلی بود. در پروازهای خارجی هم امکان انتخاب صندلی برای کابین های بیزینس کلاس و فرست کلاس (خصوصا برای ایرلاین های لوکسی مثل قطرایرویز و فلای امیریتز) وجود داره.

3- با اینکه ایرلاین سپهران این امکان ویژه رو برای مسافران فراهم کرده تا بتونن صندلی شون رو انتخاب کنند، اما خیلی هم از این بابت خوشحال نباشید. چون متاسفانه این ایرلاین در تمامی مسیرها فعالیت نداره و از این بابت نمی تونین برای تمامی سفرهاتون روش حساب کنین.

امیدوارم اطلاعات این مقاله به دردتون بخوره. حتما برای دوستانتون هم بفرستین که اونا هم استفاده کنند.

مقاله بعدی: بلیط هواپیما تخفیف دار چطوری پیدا کنیم؟

  • آتنا غفاری ایزه
  • ۰
  • ۰

برای آشنایی با کار در آژانس های هواپیمایی مقاله های زیادی در اینترنت وجود داره که هر کدوم به بخشی از زیر و بم و زوایای این کار پرداختن. اما شاید کمتر مقاله ای رو بتونین پیدا کنین که داخلش یک کارمند با 13 سال سابقه کار در بزرگ ترین شرکت های مسافرتی براتون از تجربه هاش گفته باشه. بنابراین اگر واقعا تصمیم داری در این حوزه مشغول به فعالیت بشی، این مقاله درست همون چیزیه که دنبالش میگردی. از دستش نده!

آشنایی با شغل کارمند آژانس هواپیمایی

بطور کلی، شرکت های مسافرتی یا آژانس های هواپیمایی در 3 حوزه دسته بندی میشن:

- آژانس های مسافرتی با مجوز بند الف : مجوز ویژه فروش پروازهای خارجی

- آژانس های مسافرتی با مجوز بند ب: مجوز ویژه فروش پروازهای داخلی

- آژانس های مسافرتی با مجوز بند پ: مجوز ویژه فروش بلیط و خدمات عتبات و عالیات

البته اکثر آژانس های هواپیمایی تمامی مجوزهای گفته شده رو دارن و به همین دلیله که شما کمتر آژانسی رو پیدا می کنین که مثلا به شما بلیط هواپیما خارجی نفروشه و بگه من فقط مجوز بند ب دارم! علاوه بر مواردی گفتم، بخش های دیگه ای هم در هر مراکز خدمات مسافرتی وجود دارد که شامل کانتر رزرو بلیط قطار، کانتر رزرو بلیط اتوبوس، کانتر رزرو هتل و کانتر تور (داخلی و خارجی) میشن. حالا اینکه کارمند هر قسمت دقیقا چه شرح وظایفی داره رو در ادامه توضیح دادم.

وظایف کارمند فروش بلیط هواپیما

کانتر فروش بلیط هواپیما، سخت ترین، پر استرس ترین و بنظر من شیرین ترین قسمت در آژانس هواپیمایی هست. از 13 سال پیش (13 اردیبهشت 1388) که وارد یک شرکت خدمات مسافرتی در شیراز شدم به صورت کاملا اتفاقی از من خواسته شد که مسئولیت یکی از کانترهای فروش بلیط پرواز رو به عهده بگیرم. من خودم به بخش فروش تور خیلی علاقه داشتم اما چون بخش پرواز نیرو کم بود در همین قسمت کارمو شروع کرد. شما هم اگر تمایل دارین در این قسمت مشغول به فعالیت بشین، مهم ترین وظایف تون به صورت زیر هست:

- رزرو بلیط هواپیما برای مسافر بصورت حضوری و تلفنی

- کنسلی بلیط مسافر

- پیگیری شارژ پنل ایرلاین

- پیگیری و استعلام قوانین و ضوابط ایرلاین ها برای مسافران و آژانس های مسافرتی

- پیگیری مشکلات احتمالی مسافر (مثلا ممکنه پروسه صدور بلیط با مشکل مواجه بشه و مسافر بعد از رسیدن به فرودگاه متوجه این مشکل بشه)

البته این موارد در صورتی هست که شما فقط یک کارمند معمولی باشین. در صورتی که سرپرست بخش پرواز باشین قطعا وظایف محوله شما بیشتر و پراسترس تر خواهد بود.

 

مهارت های مورد نیاز برای کار در کانتر فروش بلیط هواپیما

آشنایی کامل با زبان انگلیسی

آشنایی کامل با مهارت های ICDL

در رابطه با سیستم رزرواسیون بلیط هم که قبلا سامانه مختص این کار بود که الان تقریبا منسوخ شده. علت اون هم سایت های فروش بلیط هواپیما هستند که کار رو برای آژانس های همکار هم حتی ساده تر کردن(بعدا در این رابطه بیشتر صحبت می کنم)

وظایف کارمند فروش بلیط قطار

کار کردن در بخش قطار از نظر فنی نسبت به کانتر فروش بلیط هواپیما خیلی ساده تر هست اما از نظر حجم کاری خیلی خیلی بیشتره. بخصوص بازه های زمانی که شرکت رجا پیش فروش بلیط میذاره من خودم میبینم که حجم کاری همکارانم تقریبا 3 برابر میشه. ورودی تماس ها، خطاهای سیستم رزرواسیون به دلیل افزایش ناگهانی ترافیک، تغییر قوانین شرکت های ریلی و ... در این بازه زمانی همگی افزایش خواهند داشت.

مهارت های مورد نیاز برای کار در کانتر فروش بلیط هواپیما

اگر سابقه کار با سامانه رزرواسیون رجا رو داشته باشین که یک مزیت براتون بحساب میاد. در غیراینصورت طی مدت کاری اموزشش رو خواهید دید. نیازی به تسلط به زبان انگلیسی هم ندارین.

وظایف کارمند رزرو هتل

قسمت رزرو هتل هم از متنوع ترین و قشنگ ترین کانترهای هر آژانس هواپیمایی هست. من خودم هم سابقه طووولانی از کار در این قسمت رو دارم (تقریبا 2 ماه 😊 چون همکارم مرخصی استعلاجی داشت). رزروها هم بصورت تلفنی انجام میشه (اون موقع اکثرا اینطوری بود) و هم بصورت اینترنتی از طریق سایت https://www.eghamat24.com/ . البته سایت های دیگه هم هستن اما مهم ترینش که با اکثر آژانس ها طرف قرارداد هست، همین اقامت 24 هست.

مهارت های مورد نیاز برای کار در کانتر رزرو هتل

پیگیری و تمدید قرارداد از هتل ها (بخصوص هتل های مشهد و کیش)

اطلاع کامل از امکانات و قوانین هتل ها برای ارائه مشاوره به مسافر

تسلط به زبان انگلیسی (خصوصا در صورتی که کانتر خدمات رزرو هتل های بین المللی رو هم ارائه بده)

جمع بندی

بچه ها واقعا کار کردن در آژانس های هواپیمایی خیلی متنوع هست. از اونجائی که این مقاله طولانی میشه اگر اجازه بدین بقیه اش رو در یک مقاله دیگه بصورت کامل تر بگم.

آنچه خواهید خواند: ناگفته هایی از کار در آژانس های هواپیمایی، حقوق و درآمد کار در آژانس های هواپیمایی، بهترین راه های پیدا کردن کار در آژانس های هواپیمایی، آموزش هایی که قبل از کار در آژانس هواپیمایی توصیه میشه ببینید و ...

مقاله بعدی: چطور صندلی پرواز را انتخاب کنیم؟

  • آتنا غفاری ایزه
  • ۰
  • ۰

ظاهر خوشتیپ و خوشپوش مهمانداران هواپیما باعث شده تا اکثر مردم خصوصا افرادی که پرستیژ کاری براشون اهمیت داره، به دنبال استخدام در شرکت های هواپیمایی باشند. از طرف دیگه، ماهیت شغل مهمانداری که ایجاب می کنه بیشتر تایم کاری رو در پرواز و هواپیما بگذرونن به جذابیت های این شغل اضافه می کنه. من خودم از اونجائیکه بیشتر از 13 ساله در آژانس های هواپیمایی فعالیت می کنم با مهمانداران زیادی در ارتباط هستم و اینجا تا آخر این پست نحوه استخدام در این شغل رو بررسی کردم. مرسی از اینکه تا آخرش میخونین.

شرایط استخدام مهماندار هواپیما

برای استخدام مهماندار چند تا فاکتور مهم مورد نیاز هست که عبارتند از:

1- شرایط فیزیکی مهماندار هواپیما

همونطور که خودتون هم در جریان هستین، استخدام در شرکت های هواپیمایی قبل از مهارت به ظاهر مرتب و آراسته نیاز داره. یعنی استاندارهای کلی برای فیزیک خانم ها و آقایان درنظر گرفته میشه که بصورت زیر هست:

آقایان: حداقل 170 سانت و حداکثر 185 سانت

خانم‌ها: حداقل 165 سانت و حداکثر 180 سانت

این اعداد ممکنه برای شرکت های هواپیمایی متفاوت باشه اما معمولش به همین صورت هست. البته داستان فقط به قد و وزن ختم نمیشه. تست کور رنگی، سلامت ظاهری جسمانی و سنجش بینایی از جمله فاکتورهای مهمی دیگه ای هستن که در استخدام مهماندار مورد سنجش قرار میگیرن. یک سوالی که برای اکثر متقاضیان پرتکرار هست اینه که اگر عینکی باشیم، در مصاحبه استخدامی رد میشیم یا نه؟ پاسخ خیر هست دوست عزیز! 2 تا از دوستان مهماندار خود من از عینک استفاده می کنن و برای استخدامشون هم هیچ مشکلی پیش نیومد. اگر شما امتیازای گفته شده تا این مرحله رو دارین، پس برین سراغ پاراگراف بعدی.

2- مهارت های موردنیاز استخدام مهماندار

صنعت هوایی و هوانوردی در هر کشوری بر پایه استانداردهای بین المللی هست که بیشتر این استانداردها از طرف انجمن بین‌المللی حمل ‌ونقل هوایی تعیین میشه. طبیعتا اکثر اصلاحات و واژگانی که در این صنعت استفاده میشه به زبان انگلیسی هست. بنابراین اگر خیلی به این زبان علاقه ندارین و مهارت خوبی هم به خصوص در اسپیکینگ یا لیسنینگ ندارین، بهتره بیخیال شغل مهمانداری بشین! تسلط به بقیه زبان های خارجی رایج مثل عربی، اسپانیایی، فرانسوی و ... هم امتیاز به حساب میاد (خصوصا برای استخدام در ایرلاین های خارجی). مابقی مهارت ها مربوط به آمادگی های لازم در پرواز میشه.

آیا برای مهمانداران هواپیما دانشگاه بخصوصی وجود دارد؟

در دانشگاه های سراسری و آزاد رشته اختصاصی برای آموزش مهمانداری وجود نداره. آموزش این رشته از طریق دانشگاه های علمی کاربردی و آموزشگاه های آزاد که زیرنظر اداره میراث فرهنگی فعالیت می کنن، صورت میگیره. داشتن مدرک طبیعتا شانس شما را برای قبولی در مصاحبه استخدامی افزایش میده اما بعضی شرکت های هواپیمایی مثل ایران ایر و ماهان بدون مدرک هم مهماندار استخدام می کنن.

برای آموزش مهمانداری هواپیما اموزشگاه بهتره یا دانشگاه؟

این سوال رو میشه از چند جنبه مختلف بررسی کرد:

از نظر اعتبار مدرک، طبیعتا مدارک آکادمیک که از طرف دانشگاه و وزارت علوم صادر میشه، اعتبار بالاتری دارن (هم برای مهاجرت و هم برای استخدام داخل ایران). البته این به این معنی نیست که مدارک آموزشگاه های آزاد معتبر نیستند. اما قبل از ثبت نام حتما از آموزشگاه این چند تا سوال مهم رو بپرسین:

1- جزئیات اعتبار مدرک (از طرف چه ارگانی مهر میشه؟)

2- میشه اونو ترجمه کرد یا خیر؟ (قوه قضائیه یا ناجیت)

3- مدت زمان اعتبار مدرک (آیا منقضی میشه یا خیر؟)

4- مدت زمان صدور مدرک از زمان درخواست

5- نحوه پیگیری اصالت و اعتبار مدرک (مثلا اگر مدرک از طرف وزارت علوم صادر شده باشه، روی مدرک بارکد با شماره ی منحصربفردی وجود داره که از طرف پورتال این سازمان قابل پیگیری هست.)

از نظر هزینه آموزش، آموزشگاه های آزاد هزینه ی بیشتری نسبت به دانشگاه ها دارن.

از نظر مدت زمان آموزش، اگر از طریق آموزشگاه های آزاد اقدام کنین، معمولا بین 6 تا 2 سال طول میکشه. (بستگی به اموزشگاه داره مثلا من دیدم در مشهد این بازه 2 ساله است ولی در شیراز خودمون هم دیدم که دوره 6 ماهه هم برگزار میشه)

مراحل استخدام مهماندار؛ آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی

خوب، حالا فرض کنید که ما تمام مراحل و شرایط گفته شده رو داریم و حالا میخوایم به عنوان مهماندار استخدام بشیم. در این جا چند تا مرحله پیش میاد:

1- فراخوان آزمون کتبی

معمولا استخدام در اکثر ایرلاین ها با آزموت کتبی همراه هست (مگر در شرایط نادر که بنا به مهارت و سابقه فرد بدون شرایط صورت میگیره). این فراخوان از طریق سایت https://www.estekhdami.org/ اعلام میشه (می تونین در کانال تلگرامیش عضو بشین که به محض فراخوان استخدام مطلع بشین). آزمون شامل سرفصل های تست هوش، معارف، اطلاعات عمومی و زبان انگلیسی هست (از داخل همین سایتی که لینکشو دادم سوالات آزمون دوره های قبلی، قابل خریداری هست). به محض اعلام نتایج هم به شماره تلفن همراهی که باهاش ثبت نام انجام دادین پیامک ارسال میشه.

2- فراخوان مصاحبه حضوری

اگر در آزمون کتبی قبول بشین، به غول مرحله آخر میرسین. مواردی که در مصاحبه مورد سنجش قرار میگیره:

- قد، وزن و شرایط آمادگی جسمانی (مطابق چیزی که قبلا گفتم)

- مهارت های ارتباطی فرد (پرستیژ آداب و معاشرت متقاضی)

- میزان مهارت در کنترل استرس (سعی کنین خیلی استرس نداشته باشین که مثلا دست هاتون بلرزه یا ...)

- میزان علاقه و اشتیاق فرد نسبت به کار

- انگیزه فرد از احراز شغل

و ....

امیدوارم اطلاعات این مقاله به دردتون خورده باشه.

مقاله بعدی: شرایط استخدام آژانس هواپیمایی چطوریه؟

  • آتنا غفاری ایزه