وبلاگ شخصی آتنا غفاری

کال سنتر فروش بلیط هواپیما

وبلاگ شخصی آتنا غفاری

کال سنتر فروش بلیط هواپیما

  • ۰
  • ۰

برای آشنایی با کار در آژانس های هواپیمایی مقاله های زیادی در اینترنت وجود داره که هر کدوم به بخشی از زیر و بم و زوایای این کار پرداختن. اما شاید کمتر مقاله ای رو بتونین پیدا کنین که داخلش یک کارمند با 13 سال سابقه کار در بزرگ ترین شرکت های مسافرتی براتون از تجربه هاش گفته باشه. بنابراین اگر واقعا تصمیم داری در این حوزه مشغول به فعالیت بشی، این مقاله درست همون چیزیه که دنبالش میگردی. از دستش نده!

آشنایی با شغل کارمند آژانس هواپیمایی

بطور کلی، شرکت های مسافرتی یا آژانس های هواپیمایی در 3 حوزه دسته بندی میشن:

- آژانس های مسافرتی با مجوز بند الف : مجوز ویژه فروش پروازهای خارجی

- آژانس های مسافرتی با مجوز بند ب: مجوز ویژه فروش پروازهای داخلی

- آژانس های مسافرتی با مجوز بند پ: مجوز ویژه فروش بلیط و خدمات عتبات و عالیات

البته اکثر آژانس های هواپیمایی تمامی مجوزهای گفته شده رو دارن و به همین دلیله که شما کمتر آژانسی رو پیدا می کنین که مثلا به شما بلیط هواپیما خارجی نفروشه و بگه من فقط مجوز بند ب دارم! علاوه بر مواردی گفتم، بخش های دیگه ای هم در هر مراکز خدمات مسافرتی وجود دارد که شامل کانتر رزرو بلیط قطار، کانتر رزرو بلیط اتوبوس، کانتر رزرو هتل و کانتر تور (داخلی و خارجی) میشن. حالا اینکه کارمند هر قسمت دقیقا چه شرح وظایفی داره رو در ادامه توضیح دادم.

وظایف کارمند فروش بلیط هواپیما

کانتر فروش بلیط هواپیما، سخت ترین، پر استرس ترین و بنظر من شیرین ترین قسمت در آژانس هواپیمایی هست. از 13 سال پیش (13 اردیبهشت 1388) که وارد یک شرکت خدمات مسافرتی در شیراز شدم به صورت کاملا اتفاقی از من خواسته شد که مسئولیت یکی از کانترهای فروش بلیط پرواز رو به عهده بگیرم. من خودم به بخش فروش تور خیلی علاقه داشتم اما چون بخش پرواز نیرو کم بود در همین قسمت کارمو شروع کرد. شما هم اگر تمایل دارین در این قسمت مشغول به فعالیت بشین، مهم ترین وظایف تون به صورت زیر هست:

- رزرو بلیط هواپیما برای مسافر بصورت حضوری و تلفنی

- کنسلی بلیط مسافر

- پیگیری شارژ پنل ایرلاین

- پیگیری و استعلام قوانین و ضوابط ایرلاین ها برای مسافران و آژانس های مسافرتی

- پیگیری مشکلات احتمالی مسافر (مثلا ممکنه پروسه صدور بلیط با مشکل مواجه بشه و مسافر بعد از رسیدن به فرودگاه متوجه این مشکل بشه)

البته این موارد در صورتی هست که شما فقط یک کارمند معمولی باشین. در صورتی که سرپرست بخش پرواز باشین قطعا وظایف محوله شما بیشتر و پراسترس تر خواهد بود.

 

مهارت های مورد نیاز برای کار در کانتر فروش بلیط هواپیما

آشنایی کامل با زبان انگلیسی

آشنایی کامل با مهارت های ICDL

در رابطه با سیستم رزرواسیون بلیط هم که قبلا سامانه مختص این کار بود که الان تقریبا منسوخ شده. علت اون هم سایت های فروش بلیط هواپیما هستند که کار رو برای آژانس های همکار هم حتی ساده تر کردن(بعدا در این رابطه بیشتر صحبت می کنم)

وظایف کارمند فروش بلیط قطار

کار کردن در بخش قطار از نظر فنی نسبت به کانتر فروش بلیط هواپیما خیلی ساده تر هست اما از نظر حجم کاری خیلی خیلی بیشتره. بخصوص بازه های زمانی که شرکت رجا پیش فروش بلیط میذاره من خودم میبینم که حجم کاری همکارانم تقریبا 3 برابر میشه. ورودی تماس ها، خطاهای سیستم رزرواسیون به دلیل افزایش ناگهانی ترافیک، تغییر قوانین شرکت های ریلی و ... در این بازه زمانی همگی افزایش خواهند داشت.

مهارت های مورد نیاز برای کار در کانتر فروش بلیط هواپیما

اگر سابقه کار با سامانه رزرواسیون رجا رو داشته باشین که یک مزیت براتون بحساب میاد. در غیراینصورت طی مدت کاری اموزشش رو خواهید دید. نیازی به تسلط به زبان انگلیسی هم ندارین.

وظایف کارمند رزرو هتل

قسمت رزرو هتل هم از متنوع ترین و قشنگ ترین کانترهای هر آژانس هواپیمایی هست. من خودم هم سابقه طووولانی از کار در این قسمت رو دارم (تقریبا 2 ماه 😊 چون همکارم مرخصی استعلاجی داشت). رزروها هم بصورت تلفنی انجام میشه (اون موقع اکثرا اینطوری بود) و هم بصورت اینترنتی از طریق سایت https://www.eghamat24.com/ . البته سایت های دیگه هم هستن اما مهم ترینش که با اکثر آژانس ها طرف قرارداد هست، همین اقامت 24 هست.

مهارت های مورد نیاز برای کار در کانتر رزرو هتل

پیگیری و تمدید قرارداد از هتل ها (بخصوص هتل های مشهد و کیش)

اطلاع کامل از امکانات و قوانین هتل ها برای ارائه مشاوره به مسافر

تسلط به زبان انگلیسی (خصوصا در صورتی که کانتر خدمات رزرو هتل های بین المللی رو هم ارائه بده)

جمع بندی

بچه ها واقعا کار کردن در آژانس های هواپیمایی خیلی متنوع هست. از اونجائی که این مقاله طولانی میشه اگر اجازه بدین بقیه اش رو در یک مقاله دیگه بصورت کامل تر بگم.

آنچه خواهید خواند: ناگفته هایی از کار در آژانس های هواپیمایی، حقوق و درآمد کار در آژانس های هواپیمایی، بهترین راه های پیدا کردن کار در آژانس های هواپیمایی، آموزش هایی که قبل از کار در آژانس هواپیمایی توصیه میشه ببینید و ...

مقاله بعدی: چطور صندلی پرواز را انتخاب کنیم؟

  • ۰۱/۰۵/۰۵
  • آتنا غفاری ایزه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی