وبلاگ شخصی آتنا غفاری

کال سنتر فروش بلیط هواپیما

وبلاگ شخصی آتنا غفاری

کال سنتر فروش بلیط هواپیما

  • ۰
  • ۰

ظاهر خوشتیپ و خوشپوش مهمانداران هواپیما باعث شده تا اکثر مردم خصوصا افرادی که پرستیژ کاری براشون اهمیت داره، به دنبال استخدام در شرکت های هواپیمایی باشند. از طرف دیگه، ماهیت شغل مهمانداری که ایجاب می کنه بیشتر تایم کاری رو در پرواز و هواپیما بگذرونن به جذابیت های این شغل اضافه می کنه. من خودم از اونجائیکه بیشتر از 13 ساله در آژانس های هواپیمایی فعالیت می کنم با مهمانداران زیادی در ارتباط هستم و اینجا تا آخر این پست نحوه استخدام در این شغل رو بررسی کردم. مرسی از اینکه تا آخرش میخونین.

شرایط استخدام مهماندار هواپیما

برای استخدام مهماندار چند تا فاکتور مهم مورد نیاز هست که عبارتند از:

1- شرایط فیزیکی مهماندار هواپیما

همونطور که خودتون هم در جریان هستین، استخدام در شرکت های هواپیمایی قبل از مهارت به ظاهر مرتب و آراسته نیاز داره. یعنی استاندارهای کلی برای فیزیک خانم ها و آقایان درنظر گرفته میشه که بصورت زیر هست:

آقایان: حداقل 170 سانت و حداکثر 185 سانت

خانم‌ها: حداقل 165 سانت و حداکثر 180 سانت

این اعداد ممکنه برای شرکت های هواپیمایی متفاوت باشه اما معمولش به همین صورت هست. البته داستان فقط به قد و وزن ختم نمیشه. تست کور رنگی، سلامت ظاهری جسمانی و سنجش بینایی از جمله فاکتورهای مهمی دیگه ای هستن که در استخدام مهماندار مورد سنجش قرار میگیرن. یک سوالی که برای اکثر متقاضیان پرتکرار هست اینه که اگر عینکی باشیم، در مصاحبه استخدامی رد میشیم یا نه؟ پاسخ خیر هست دوست عزیز! 2 تا از دوستان مهماندار خود من از عینک استفاده می کنن و برای استخدامشون هم هیچ مشکلی پیش نیومد. اگر شما امتیازای گفته شده تا این مرحله رو دارین، پس برین سراغ پاراگراف بعدی.

2- مهارت های موردنیاز استخدام مهماندار

صنعت هوایی و هوانوردی در هر کشوری بر پایه استانداردهای بین المللی هست که بیشتر این استانداردها از طرف انجمن بین‌المللی حمل ‌ونقل هوایی تعیین میشه. طبیعتا اکثر اصلاحات و واژگانی که در این صنعت استفاده میشه به زبان انگلیسی هست. بنابراین اگر خیلی به این زبان علاقه ندارین و مهارت خوبی هم به خصوص در اسپیکینگ یا لیسنینگ ندارین، بهتره بیخیال شغل مهمانداری بشین! تسلط به بقیه زبان های خارجی رایج مثل عربی، اسپانیایی، فرانسوی و ... هم امتیاز به حساب میاد (خصوصا برای استخدام در ایرلاین های خارجی). مابقی مهارت ها مربوط به آمادگی های لازم در پرواز میشه.

آیا برای مهمانداران هواپیما دانشگاه بخصوصی وجود دارد؟

در دانشگاه های سراسری و آزاد رشته اختصاصی برای آموزش مهمانداری وجود نداره. آموزش این رشته از طریق دانشگاه های علمی کاربردی و آموزشگاه های آزاد که زیرنظر اداره میراث فرهنگی فعالیت می کنن، صورت میگیره. داشتن مدرک طبیعتا شانس شما را برای قبولی در مصاحبه استخدامی افزایش میده اما بعضی شرکت های هواپیمایی مثل ایران ایر و ماهان بدون مدرک هم مهماندار استخدام می کنن.

برای آموزش مهمانداری هواپیما اموزشگاه بهتره یا دانشگاه؟

این سوال رو میشه از چند جنبه مختلف بررسی کرد:

از نظر اعتبار مدرک، طبیعتا مدارک آکادمیک که از طرف دانشگاه و وزارت علوم صادر میشه، اعتبار بالاتری دارن (هم برای مهاجرت و هم برای استخدام داخل ایران). البته این به این معنی نیست که مدارک آموزشگاه های آزاد معتبر نیستند. اما قبل از ثبت نام حتما از آموزشگاه این چند تا سوال مهم رو بپرسین:

1- جزئیات اعتبار مدرک (از طرف چه ارگانی مهر میشه؟)

2- میشه اونو ترجمه کرد یا خیر؟ (قوه قضائیه یا ناجیت)

3- مدت زمان اعتبار مدرک (آیا منقضی میشه یا خیر؟)

4- مدت زمان صدور مدرک از زمان درخواست

5- نحوه پیگیری اصالت و اعتبار مدرک (مثلا اگر مدرک از طرف وزارت علوم صادر شده باشه، روی مدرک بارکد با شماره ی منحصربفردی وجود داره که از طرف پورتال این سازمان قابل پیگیری هست.)

از نظر هزینه آموزش، آموزشگاه های آزاد هزینه ی بیشتری نسبت به دانشگاه ها دارن.

از نظر مدت زمان آموزش، اگر از طریق آموزشگاه های آزاد اقدام کنین، معمولا بین 6 تا 2 سال طول میکشه. (بستگی به اموزشگاه داره مثلا من دیدم در مشهد این بازه 2 ساله است ولی در شیراز خودمون هم دیدم که دوره 6 ماهه هم برگزار میشه)

مراحل استخدام مهماندار؛ آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی

خوب، حالا فرض کنید که ما تمام مراحل و شرایط گفته شده رو داریم و حالا میخوایم به عنوان مهماندار استخدام بشیم. در این جا چند تا مرحله پیش میاد:

1- فراخوان آزمون کتبی

معمولا استخدام در اکثر ایرلاین ها با آزموت کتبی همراه هست (مگر در شرایط نادر که بنا به مهارت و سابقه فرد بدون شرایط صورت میگیره). این فراخوان از طریق سایت https://www.estekhdami.org/ اعلام میشه (می تونین در کانال تلگرامیش عضو بشین که به محض فراخوان استخدام مطلع بشین). آزمون شامل سرفصل های تست هوش، معارف، اطلاعات عمومی و زبان انگلیسی هست (از داخل همین سایتی که لینکشو دادم سوالات آزمون دوره های قبلی، قابل خریداری هست). به محض اعلام نتایج هم به شماره تلفن همراهی که باهاش ثبت نام انجام دادین پیامک ارسال میشه.

2- فراخوان مصاحبه حضوری

اگر در آزمون کتبی قبول بشین، به غول مرحله آخر میرسین. مواردی که در مصاحبه مورد سنجش قرار میگیره:

- قد، وزن و شرایط آمادگی جسمانی (مطابق چیزی که قبلا گفتم)

- مهارت های ارتباطی فرد (پرستیژ آداب و معاشرت متقاضی)

- میزان مهارت در کنترل استرس (سعی کنین خیلی استرس نداشته باشین که مثلا دست هاتون بلرزه یا ...)

- میزان علاقه و اشتیاق فرد نسبت به کار

- انگیزه فرد از احراز شغل

و ....

امیدوارم اطلاعات این مقاله به دردتون خورده باشه.

مقاله بعدی: شرایط استخدام آژانس هواپیمایی چطوریه؟

  • ۰۱/۰۵/۰۳
  • آتنا غفاری ایزه

نظرات (۱)

  • generic name for trazodone medication
  • My spouse and I stumbled over here coming from a
    different website and thought I should check things out.

    I like what I see so now i'm following you. Look forward to looking into your web page repeatedly.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی